تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : دو شنبه 20 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: محمد , ,
تاریخ : یک شنبه 19 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: خدا , ,
تاریخ : یک شنبه 19 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق ,
تاریخ : شنبه 18 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی
اعتیاد به اینترنت
احمد امیدوار  - علی اکبر صارمی
 
خلاصه كتاب: مرضیه انتظاری: انقلاب الکترونیک ، انفجاراطلاعاتی و انقلاب رایانه ای تفاوتهای  کمی وکیفی بسیاری در جهان نسبت به گذشته با خود بهمراه آورده است و آن تبدیل جهان به  یک کلبه واحد است . مهمترین فعالیت فن آوری جدید  برقراری ارتباطات  و انتقال و تبادل اطلاعات در طیفی گسترده است  که محدویتی هم نمی توان برای آن تصور کرد .
 
( توصیف ، سبب شناسی ، پیگیری ، درمان و مقیاس های اختلال اعتیاد به اینترنت )
نویسنده : احمد امیدوار  - علی اکبر صارمی
ناشر : انتشارات تمرین  همراه 09135118983
چاپ اول : پائیز 1381
شمارگان : 2200 نسخه
چاپ و صحافی : روزنامه قدس
شابک : 8-09-7695-964   ISBN

برای دیدن خلاصه کتاب به ادامه مطلب بروید
منبع:http://www.modiryar.com

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : دو شنبه 13 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , ,
برچسب‌ها: اعتیاد , تصاویر , اینترنت ,
تاریخ : دو شنبه 13 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


آسیب های اجتماعی (نوپدید) با تاکید بر تئوری های زیربنایی و راهکارهای مقابله ای

17 آبان 1393
موضوع : سبک زندگی اسلامی
مولف : مهرانگیز شعاع کاظمی، مهرآور مومنی جاوید
مترجم : ندارد
ناشر : آوای نور
نوبت : اول   سال : 1393
محتوا : متن
شابک : 978-600-5413-68-7
جلد : 1
زبان : فارسی
منبع:http://manaviyat.ir

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , ,
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , کتاب ,
تاریخ : دو شنبه 13 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

برای تماشای فیلم باید فلش پلیر مرورگر سیستم کامپیوتر شما نصب باشد


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ویدئو , ,
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , فیلم ,
تاریخ : دو شنبه 13 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

اگر نرم افزارفلش پلیر را ندارید میتوانید ویدیو را ازسایت اپارات دانلود نماید.باتشکر 

http://www.aparat.com/v/15hcOادرس در سایت اپارات


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ویدئو , ,
برچسب‌ها: اعتیاد , ر , ترک , دارو , اس , sms , خبر , فیلم ,
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

ورود تكنولوژيها و فناوريهاي نوين و همچنين افزايش استفاده از ماهواره، اينترنت ، موبايل و ...در ميان جوانان، نوجوانان و خانواده ها باعث بروز آسيبهاي اجتماعي زيادي در جامعه شده است به طوري كه ترويج خشونت، از بين رفتن ارزشها، رواج عشقهاي مجازي، روابط جنسي خطر آفرين و ... از جمله آسيبهاي ناشي از فضاي مجازي است. بر همين اساس نشستي با موضوع بررسي آسيبهاي اجتماعي نوپديد و ارائه راهكار براي مقابله با آنها در خبر گزاري مهر برگزار شد كه در آن دكتر فرهاد اقطار مدير كل پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي، دكتر حسن موسوي چلك مدير كل آسيبهاي اجتماعي وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي و دكتر مجيد ابهري آسيب شناس و متخصص علوم رفتاري حضور يافتند. 
مديركل پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي در پاسخ به اين سوال كه تعريف ما دچار مشكل است يا جرم هاي موجود در كشور زياد است، گفت: اين جرم ها بستگي به ارزش فرهنگ كشور ما دارد كه تعداد آنها زياد شده است. برخي از فناوري هاي جديد به تازگي وارد كشور شده در حالي كه در دنيا يكي دو دهه قبل از آ ن استفاده مي شده مانند نسل سوم موبايل كه تازه وارد ايران شده است. 
اقطار گفت: كره جنوبي رتبه اول كاربر اينترنتي را در دنيا دارد در حالي كه ايران در خاورميانه داراي بيشترين كاربر اينترنتي است. 
وي افزود: قبل از اينكه يك فناوري وارد كشور شود بايد فرهنگسازي استفاده از آن نيز انجام شده باشد و در دنيا نيز اين گونه است به همين دليل مشكلي پيش نمي آيد اما در كشور ما چون اين فرهنگ سازي در قبال توليد فناوري ها ايجاد نشده يك آسيب نوپديد محسوب مي شود و در مجموع مي توان گفت هر صنعت و فناوري كه وارد مي شود با خود آسيب هايي نيز به همراه دارد. 
اعتياد 35 درصد جوانان و نوجوانا ن به اعتياد به اينترنت 
وي تاكيد كرد: براساس آمارهاي موجود 15 تا 35 درصد جوانان و نوجوانان در دنيا دچار اعتياد به اينترنت هستند به طوري كه چين اولين بيمارستان اعتياد به اينترنت را تاسيس كرده است . 
به گفته وي ، در شرايطي كه تهديدهاي زيادي از سوي شبكه هاي خارجي فارسي زبان مي شود وبا پخش فيلمها و سريالهايي ارزشهاي ما را تهديد مي كنند بايد پيوستهاي فرهنگي براي مقابله با آنها داشته باشيم. 
مديركل دفتر پيشگيري از آسيب هاي سازمان بهزيستي افزود: از سوي ديگر ميزان خشونت  در سريالهاي ما بسيار زياد است به طوري كه اغلب آنها پليسي و جنايي هستند و در اين شرايط ما چگونه انتظار داريم كه كودكان ما دزدي ، كار با اسلحه ، خشونت ، ازدواج دوم ، دوستيهاي خياباني و ... را ياد نگيرند. 
وي گفت: علت اين موضوع نيز اين است كه در حوزه تصميم گيري مسائل اجتماعي دانشگاهها و نخبگان دخيل نشده اند. كپي برداري از سريالها و فيلمهاي خارجي با پيوست فرهنگي فرق مي كند و بايد به جاي اين كار، براساس ارزشها و باورهاي مذهبي و ملي خود توليداتي در كشور داشته باشيم. تمامي دستگاهها براي انجام اقدامات فرهنگي مانند صدا و سيما، دانشگاهها بايد وارد عمل شوند و براي 10 سال آينده برنامه ريزي كنند . 
قبل از ورود تكنولوژي جديد
بايد فرهنگ سازي شود
در ادامه اين نشست سيد حسن موسوي چلك مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز گفت: جامعه ما در حال حاضر از جامعه سنتي به سوي جامعه صنعتي پيش رفته و هم اكنون نيز به سمت جامعه الكترونيك در حال حركت است. بنابراين مي توان گفت كه فضاهاي مجازي نقش بسيار تعيين كننده اي دارند به همين دليل امروزه مديريت دانش و اطلاعات نيازمند يك سري تغييرات در تكنولوژي هاست به طوري كه بايد به سمتي حركت كنيم كه در حداقل زمان بتوانيم حداكثر اطلاعات را به افراد ارايه دهيم. براي حركت به اين سمت نيازمند بازنگري جدي در حوزه نرم افزار، سخت افزار و تكنولوژي هاي جديد هستيم به طوري كه كشورهاي پيشرفته براي تاثيرگذاري فرهنگي از اين فضاي مجازي استفاده كرده و برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت در اين حوزه تدوين كرده اند. 
مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: امكانات و تكنولوژي هاي جديد هم فرصت هستند و هم تهديد و چنانچه قبل از ورود اين كالاها و تكنولوژي ها نحوه درست استفاده از آن را ياد بگيريم تبعات منفي آن نيز كمتر خواهد شد. 
به ازاي هر 100 نفر 130 تلفن همراه وجود دارد
به گفته وي، موبايل و ماهواره يك فرصت است ولي اينكه چگونه از آن استفاده مي شود جاي بحث زيادي دارد. در مجموع هيچ راهي جز تن دادن به تكنولوژي و فناوري هاي نوين نداريم و راهش نيز اين است كه تدابيري انجام دهيم تا عوارض منفي آن كمتر شود. اين موضوع لازمه اش آن است كه چنانچه كه تكنولوژي وارد كشور مي شود به همراهش پيوست فرهنگي و اجتماعي نيز آورده شود و در كنار آن به مردم هم آموزش استفاده صحيح از تكنولوژي داده شود و هم آثار مثبت و منفي آن گوشزد شود. 
موسوي گفت: براساس اعلام مخابرات نفوذ تلفن همراه در ايران 130 است يعني به ازاي هر 100 نفر 130 تلفن همراه وجود دارد. اين موضوع از نظر سرعت انتقال اطلاعات خوب است اما چنانچه نحوه استفاده درست از آن را ياد نگيريم در خانه باعث اختلاف مي شود، در رانندگي تبعات منفي دارد و در سلامت فرد نيز تاثير منفي به دنبال خواهد داشت. همچنين بررسي روند تحولات تكنولوژي و امكانات نرم افزاري تلفن همراه در 10 سال اخير نشان مي دهد همه اين امكانات فرصت بهتري براي اطلاع رساني و همچنين تهديدي براي آسيب رساني محسوب خواهد شد چنانچه درست مديريت نشود. 
نحوه صحيح استفاده از فناوريهاي جديد به مردم آموزش داده نمي شود
به گفته موسوي ، آموزش مجازي، كاهش هزينه، سرعت و يكسان سازي اطلاعات و استفاده از ويدئو كنفرانس از جمله مزيت هاي استفاده از اينترنت است اما در كشور ما استفاده درست از آن را مردم بلد نيستند و دليل آن نيز اين است كه اين موضوعات كالا ديده مي شوند و هيچ زماني بروشورهايي براي نحوه استفاده درست تلفن همراه، تلويزيون، ماهواره و يا اينترنت به مردم ارايه نمي شود. 
مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه برخي از شركت ها تبليغات درستي براي فروش محصولات تكنولوژي هاي خود ندارند و فقط به فكر سود خود هستند، گفت: هنگامي كه اپراتور اول براي تبليغ خود عنوان مي كند از 12 شب تا 6 صبح تسهيلات به افراد ارائه مي شود هيچ فردي سوال نمي كند كه ممكن است در اين زمان كه همه مردم خوابند برخي افراد از اين تلفن به صورت نابجا استفاده كنند. 
وي به جنگ نرم افزاري و ناتوي فرهنگي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر درگير با تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ناتوي فرهنگي هستيم كه تمام اينها از طريق گسترش تكنولوژي ها و فضاي مجازي منتقل مي شوند. چنانچه به دنبال اين هستيم كه سلامت اجتماعي را افزايش دهيم بايد از تهاجم فرهنگي جلوگيري كرده و با ارايه راهكارهايي با جنگ نرم مقابله كنيم چون هرچه روي جوانان و نوجوانان كشورمان سرمايه گذاري كنيم آينده خود را تضمين كرده ايم. 
جوانان در معرض آسيب ناشي از فضاي مجازي 
وي تاكيد كرد: در فضاي مجازي بيشترين تهديد و آسيب متوجه جوانان و نوجوانان است و اين افراد هستند كه در معرض بيشترين خطاها قرار گرفتند و براساس تحقيقات انجام شده تهديد فضاي مجازي بر روي دختران بيشتر از پسران است و در آينده نيز بيشتر خواهد شد. با ابن همه هيچ مشكلي نيست كه راه حل نداشته باشد به طوري كه چند سال اخير نيز اين دغدغه در فضاي مجازي در حال ايجاد است و تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي نيز كه امسال از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد در اين خصوص و به منظور مبارزه با آسيب هاي ناشي از فضاي مجازي شكل گرفته است. نحوه استفاده بهينه از فضاهاي مجازي و حركت به سمتي كه واقع بينانه تر نگاه كنيم از جمله اقداماتي است در حال شكل گيري است كه البته بايد سرعت آن زياد شود. 
موسوي افزود: هر زماني كه براي مديريت و كنترل آسيب هاي اجتماعي اقدام شود خوب است و لازمه اين كار نيز اين است كه در سياست گذاري هاي كلان به موضوع فرهنگي توجه زيادي شود. آسيب هاي اجتماعي و تهديدهاي ناشي از فضاي مجازي در سال هاي اخير بيشتر شده به طوري كه در قالب آسيب هاي اجتماعي نوپديد در جامعه شناخته شده اند و البته يك سري از آسيب ها نيز بازپديد هستند به طوري كه استفاده از آن در حال حاضر زياد شده مانند استفاده از الكل كه در حال افزايش است. در مجموع بايد به سمتي حركت كنيم كه باور كنيم كه فضاها و تكنولوژي ها و دسترسي به فناوري ها يك فرصت محسوب مي شوند و در صورت مديريت درست اين تهديدها از بين خواهند رفت. 
وي در مورد همكاري ارگان هاي مختلف گفت: قوه قضائيه، نيروي انتظامي، سازمان هاي اجتماعي و فرهنگي همه بايد در اين خصوص همكاري هاي لازم را داشته باشند. 
وي تاكيد كرد: لازمه مديريت تكنولوژي و فناوريها اين است كه عملكرد كشورهاي ديگر كه در اين خصوص خيلي از ايران جلوتر هستند بررسي شود و سپس با ايده گرفتن ازاقدامات آنان ، آنها را براي استفاده در كشورمان بومي كنيم و همچنين بايد گذشته خود را نيز آسيب شناسي كرده و با رويكرد به آينده، سياستهايي را تدوين و برمبناي آنها برنامه ريزي مناسبي انجام دهيم. 

منبع...

مرکزتحقیقات صداوسیما

http://www.rcirib.ir/viewnews.asp?id=3367


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق ,
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

تست اعتیاد به اینترنت (IAT) یكی از معتبرترین تست‌های مربوط به سنجش اعتیاد اینترنتی است كه توسط دكتر كیمبرلی یانگ (Kimberly Young) ابداع شده است.

در تست IAT هر چه نمره شما بیشتر باشد؛ اعتیاد شما به اینترنت شدیدتر است. نمرات هم به ترتیب از یك تا پنج هستند. در پایان؛ باید مجموع نمراتی را كه به 20 پرسش زیر می‌دهید جمع بزنید.

امتیاز هر گزینه:
گزینه ی الف ==> یك امتیاز
گزینه ی ب ==> دو امتیاز
گزینه ی پ ==> سه امتیاز
گزینه ی ج ==> چهار امتیاز
گزینه ی د ==> پنج امتیاز
گزینه ی ه ==> صفر امتیاز ( امتیازی ندارد)

 

1- چقدر بیشتر از آنچه قصد دارید؛ در اینترنت می‌مانید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

2- چقدر به خاطر آنلاین ماندن؛ اعضای خانواده را نادیده گرفته‌اید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ- شامل حال من نمی‌شود.

 

3- چقدر اینترنت را به بودن با همسرتان ترجیح می‌دهید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

4- چقدر از طریق اینترنت با كاربران دیگر رابطه ایجاد می‌‌كنید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

5- چقدر دیگران از شما به خاطر میزان آنلاین بودن‌تان شاكی هستند؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

6- چقدر به خاطر اینترنت؛ نمرات و كارهایتان در مدرسه افت كرده است؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

7- چقدر ایمیل‌‌هایتان را پیش از كارهای ضروری دیگرتان چك می‌كنید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

8- چقدر عملكرد كاری و بهره‌وری شما به خاطر اینترنت آسیب دیده است؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

9- وقتی از شما می‌پرسند كه چه كارهایی آنلاین انجام می‌دهید؛ چقدر در موضع تدافعی یا پنهانكاری قرار می‌گیرید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

10- چقدر افكار آزاردهنده در زندگی را با افكار آرام‌بخش در اینترنت خنثی می‌كنید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

11-چقدر وقتی در اینترنت هستید؛ احساس می‌كنید توان پیش‌بینی امور را دارید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

12- چقدر فكر می‌كنید كه زندگی بدون اینترنت، چیزی كسالت‌بار؛ تهی و بی‌لذت است؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

13- چقدر وقتی كسی هنگام آنلاین بودن مزاحم شما می‌شود؛ غر می‌زنید؛ فریاد می‌زنید یا عصبانی می‌شوید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

15. چقدر فكر می‌كنید كه در حالت آفلاین حواس پرتی دارید؛ ولی در حالت آنلاین بهتر هستید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

16. چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به كار می‌برید: فقط چند دقیقه مونده؛ الان میام
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

17. چقدر سعی كرده‌اید از میزان آنلاین بودن خود بكاهید و موفق نشده‌اید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

18. چقدر سعی دارید میزان آنلاین بودنتان را از دیگران مخفی كنید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

19. چقدر میزان آنلاین بودن را به بیرون رفتن با دیگران؛ ترجیح می‌دهید؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

20. چقدر وقتی آفلاین هستید؛ احساس افسردگی و عصبیت دارید كه با آنلاین شدن از بین می‌رود؟
الف- به ندرت
ب-گهگاهی
پ- غالبا
ج-به‌ كرات
د-همیشه
هـ-شامل حال من نمی‌شود.

 

جمع نمرات:
جمع نمرات بین 20 تا 49 = كاربر معمولی هستید
جمع نمرات بین 50 تا 79 = دارید دچار مشكل اعتیاد اینترنتی می‌شوید؛ مراقب باشید
جمع نمرات بین 80 تا 100 = شما به اكثر پرسش‌ها نمرات 4 یا 5 داده‌اید. شما دچار اعتیاد اینترنتی هستید و باید مشكل‌تان را در اسرع وقت حل كنید. واقعا فكر كنید كه اگر در پرسش دوم؛ جواب شما 4 بوده است، چه به سر خودتان آورده اید؟

منبع:سایت بیوته http://www.beytoote.com/computer/sundries-web/test-addiction-internet.html

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , تست ,
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

اگر ساعت‏های زیادی از وقت مفید و اوقات فراغت خودتان را پای اینترنت صرف می‏کنید، اگر جهت دانلود رایگان یا وبگردی تا نیمه شب بیدارید، اگر با دوستان‏تان در یاهو مسنجر قرار گذاشته‏اید تا ساعت‏ها چت کنید، اگر می‏خواهید در گروه دوستیابی که به تازگی عضو شده‏اید گشت‏زنی کنید تا دوستان بیشتری جذب کنید، اگر... هیچ بعید نیست که شما گریبانگیر پدیده‏ای به نام «اعتیاد به اینترنت» شده‏اید. به ویژه اگر می‏بینید اعضای خانواده برای سلامتی شما نگرانند و به هیچ یک از کارهای خود نمی‏رسید. همینطور هزینه زیادی را نیز قطعاً بابت سرویس اینترنت خود متحمل شده‏اید.

 



در این ترفند قصد داریم به معرفی 8 راهکار جهت ترک اعتیاد به اینترنت بپردازیم.
1- لحظه‏ای با خود فکر کنید آیا صرف مدت زمان طولانی پای اینترنت به نفع شماست یا به ضررتان؟ و آیا هزینه آن مقرون به صرفه است؟ باور کنید مسنجرها همیشه آنلاین هستند، سرویس‏دهنده‏های دوست‏یابی و گروه‏های دسته‏جمعی همیشه هستند و بهتر هم خواهند شد،سایت‏های تفریحی همیشه برقرار خواهند بود و... .

 

2- به جسم و روان‏تان استراحت بدهید. استفاده زیاد از رایانه چشمان شما را ضعیف، ناراحتی در قسمت‏های مچ دست، انگشتان، ستون فقرات و گردن و پاها را بیشتر می‏کند و رفتاری یک بُعدی و گوشه‏گیر به شما می‏دهد و حتی اعتماد به نفس شما در زندگی اجتماعی را نیز دستخوش تغییر قرار می‏دهد. پس از هر 30 دقیقه کار با رایانه برخیزید و کمی راه بروید. برای استراحت دادن به چشمان‏تان، در محیطی روشن کار کنید و هنگام کار با رایانه هر 10 دقیقه به محلی خیره شوید، کمی پلک بزنید و بعد شروع به کار کنید.

 

3- برای اوقات فراغت خود برنامه‏ریزی کنید و سعی کنید در این برنامه‏ریزی زمان استفاده از اینترنترا در اولویت‏های پایین‏تر قرار دهید.

 

4- با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید و به تفریح‏های دسته‏جمعی روی بیاورید. تفریح‏های دسته‏جمعی باعث می‏شود تا شما رفتار اجتماعی صحیح را جایگزین رفتار گوشه‏گیری ناشی از حضور طولانی مدت در اینترنت کنید.

 

5- از اماکن دیدنی و تفریحی محل زندگی خود استفاده کنید، اما نه از روی گوگل ارث!

 

6- شب‏ها زود بخوابید. وقت خودتان را صرف دانلود رایگان نکنید تا صبح بتوانید با نشاط کامل به برنامه‏های اوقات فراغت خود برسید. اگر شاغل هستید شغل خود را به خاطر شب زنده‏داری اینترنتی به خطر نیندازید..

 

7- ورزش کنید. به باشگاه‏های ورزشی مراجعه و در یک رشته مورد علاقه ثبت‏نام کنید. اگر نمی‏خواهید هزینه‏ای پرداخت کنید کمی نرمش و پیاده‏روی کنید.

 

8- مطالعه کنید. جدیدترین کتاب‏های مورد علاقه خود را از کتاب‏خانه‏ها و کتاب‏فروشی‏ها تهیه کرده و بخوانید. اما سعی کنید پیرامون کامپیوتر و اینترنت نباشند!


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , ,
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در دنياي مدرن امروز به يكي از مهمترين ابزارهاي تكنولوژيكي براي بسياري از صنايع
ديگر همانند الكترونيك، مكانيك، هوا و فضا و... تبديل شده است. اين فناوري، مرزهاي علوم و صنعت را در نوريده و به
حيطه علوم انساني وارد شده كه نفوذ آن در پاراديم هاي اين حوزه، چشم انداز جديدي از تركيب تكنولوژي با اين علوم را
پديد آورده است. اين تأثيرات، مختصات ويژه اي را از فرهنگ هاي نوين بازتعريف مي نمايد و متغيرهاي ساخت، توزيع و
بازخورد پيام هاي اين فرهنگ نيز ابزارهاي خاص خود را داراست. اين ابزار، فراتر از مرزهاي جغرافيايي، زمينه حركت از
را فراهم نموده است. « اطلاعاتي « به سوي جامعه « صنعتي » سوي جامعه
شبكه هاي جهاني ارتباطي و اينترنت كه در ارتباط تنگاتنگ با انتقال مفاهيم فرهنگي قرار دارند؛ همانند يك سيستم در
هم تنيده، با پيام رساني به اقصي نقاط جهان، رسالت رسانه اي خويش را به انجام مي رسانند.از جانب ديگر، جريان يكسويه
اطلاعات و توزيع كنترل شده اين فناوري، تقريباً به چالشي در فرآيند حفظ فرهن گها و حريم ملّي و شخصي افراد بدل
شده است كه در جريان جهان يسازي و ايجاد وحدت رويه فرهنگي در كشورها، نقش ب هسزايي را ايفا م ينمايد. ورود و
پردازش اطلاعات به اين سيستم و تبديل آن به يك ابر رسانه، اينترنت را به ابزاري استراتژيك با كاربردهاي متعدد در
چارچوب سياست هاي جهاني مبدل ساخته كه در ابعاد فضاهاي مجازي منجر به انقلابي عظيم گرديده است.
اينترنت بزرگترين سامانه اي است كه تاكنون طراحي و اجرا شده است. اين شبكه عظيم جهاني در اواخر سال 1960 با
انگيزه همكاري و دسترسي چند سويه به منابع و مهار تهاي محاسباتي و امكا ن تعامل ميان رشت هاي علوم و مهندسي
ايجاد گرديد. از اواسط دهه 90 ، اينترنت به صورت شبكه اي همگاني و جهان شمول درآمد. وابستگي بشر امروزي در زماني
چنين كوتاه به اين فناوري به منزله آغاز دوران جديدي درخصوص توليد و تبادل دانش است. اينترنت شبكه گسترده اي
از اتصال ميليون ها رايانه به يكديگر است كه با اشتراك صفحات پردازشگر خود، تحت عنوان تارنما 1، با يكديگر
در ارتباط هستند. در دهه 90 ، رشد اينترنت در سراسر جهان معادل 100 درصد در هر سال بوده كه در سال 1997 به
اوج خود رسيده است. استعارات مختلفي براي اينترنت به كار برده مي شود كه به لحاظ كاربرد آن در هر حيطه، معناي
متفاوتي به خود مي گيرد، فضاي هوشمند 2، ماتريكس 3، بزرگراه اطلاعاتي 4، گيگاي الكترونيكي، و يوي سيستم، و.... از
جمله اين نامگذاري هاست كه در اين فناوري رايج مي باشد. در واقع شبكه گسترده جهاني، ارتباط مجموعه اي از
مستندات نوشتاري و تصويري است كه با زباني مشترك نوشته شده اند.
موج چهارم يا عصر مجازي در حقيقت، شكل توسعه و تكامل يافته عصر اطلاعات و دانش است كه در آينده اي نزديك
ظهور خواهد كرد و فضاي سه بعدي را در اختيار بشر قرار خواهد داد. عصر كشاورزي با هدف تهيه و تامين غذا بوقوع
سي هزار سال دوام داشت. عصر صنعت پس از آن شكل گرفت و مشكل ابزار و مواد را كه نياز آن زمان Ĥ پيوست و تقريب
بشر بود برطرف نمود و حدودآ 500 سال دوام داشته و در بعضي از كشورها همچنان حاكميت دارد. موج سوم مربوط به
عصر اطلاعات 6 است كه با حضور رايانه معرفي شده به سرعت در حال گسترش و توسعه بوده و به پيش مي رود و حوزه
فناوري اطلاعات و ارتباطات را شديدآ تحت تاثير خود قرار داده است، اينترنت مشخ صترين نماد اين عصر است. هدف از
1 - Website
2 - Cyberspace
3 - Matrix
4 - Information Superhighway
بوجود آمدن اين عصر رفع نياز اطلاعاتي بشر بوده است كه به كمك رايانه و اينترنت همراه با بانكهاي اطلاعاتي و
جهاني اين نياز تا حدودي مرتفع شده و در آينده تاثير خود را با انتقال فضاي يك بعدي WWW شبكه هاي تار عنكبوتي
(متن، پست الكترونيكي و اتاقهاي گفتگو) به دو بعدي (فيلم، تصوير و آدمكهاي شبيه سازي شده)كه مشخصه اين عصر
است بيشتر نمايان خواهد نمود. عمر اين عصر كوتاه خواهد بود و فقط از چند دهه تجاوز نخواهد كرد. موج چهارم در راه
است و بزودي دنياي سه بعدي را به جهان عرضه خواهد كرد و شرايطي را فراهم مي كند تا تخيل انسان بتواند به حقيقت
نزديك شده و فضاي جديدي را معرفي خواهد نمود كه بسيار توسعه يافته تر و متفاوت با جهان امروز است. جامعه
اطلاعاتي امروز بايد چشم انداز روشني براي ادامه مسير خود به سمت رشد و پويايي داشته باشد، عصر مجازي م يتواند
جامعه شناس آمريكايي، اينترنت و ،« توماس فريدمن 1 » دورنماي تحول درازمدت جامعه اطلاعاتي امروز باشد. به اعتقاد
ديگر تكنولوژي هاي اطلاعاتي، دنيا را مجبور به پذيرش خود م يكنند و اين مسئله، بدون در نظر گرفتن مرزهاي
مدير بخش بي نالملل دانشگاه ييل نيز ،« بي اندرسون 2 » . جغرافيايي، دوري يا نزديكي و زبان صورت مي پذيرد
بنابراين، امروزه ديگر اينترنت تنها به .(Kerby, 2004:p اينترنت را ابزاري فرا زماني و فرا مكاني مي داند ( 30
هاي سني به اقتضاي احتياج ¬ لايه هاي تخصصي جوامع اختصاص ندارد، بلكه وارد زندگي روزمره افراد شده و تمامي گروه
و ديدگاه خود از آن بهره مي برند. يكي از اين گروه ها نوجوانان هستند كه در سراسر دنيا حجم وسيعي از كاربران
اينترنتي را به خود اختصاص داد هاند.
با اين وجود با بررسي هاي فني معلوم مي شود كه تغيير اساسي، بدون توجه به تأخير برخي از كشورها اتفاق خواهد افتاد و
تا دو دهه ديگر براي قسمتهايي از جهان توسعه يافته، عصر مجازي يا جامعه مجازي قابل لمس و بهره برداري خواهد بود.
مشكلات سر راه رسيدن به تغييرات اساسي عموماً انساني هستند و اگر بدون توجه به ظرفيت تغيير در انسان اين فناوريها
به جلو برود، ممكن است خسارات ناشناخته اي داشته باشد و بشريت را تهديد كند. لذا بايد با دقت و آگاهي از فضاي
موجود گام به جلو گذاشت .مجموعه مطالعات فني و علمي نشان مي دهد كه تا 20 سال آينده جهان در عصر مجازي يا
چهارمين مقطع تحول اساسي تاريخ بشر كه آنرا موج چهارم مي ناميم قرار خواهد گرفت. دلايل فني كه ناشي از رشد
حافظه، و ، CPU سريع ابزارهاي مورد نياز براي ساخت عصر مجازي وجود دارد مبتني بر توسعه كيفي سه عنصر فيزيكي
( ابزار انتقال داده م يباشد.(ساروخاني، 1385
مفهوم اينترنت
اينترنت سحرآميزترين واژة عصر ارتباطات در آستانه قرن بيست ويكم است. اينترنت اين بزرگراه تاريك و شاهراه
مي نامند. اينترنت رايج ترين واژه عصر « اتصال مغزها و كامپيوتر ها » اطلاعاتي دروازه ورود به عرصه اي است كه آن را قلمرو
است. در اين شاهراه هاي « مرگ فاصله ها و مسافتها » است. اصلي ترين پيام اين واژه پر رمز و راز « حرفهاي داخل گيومه »
اطلاعاتي به جاي انسان و خودرو اطلاعات يا در واقع بسته هاي اطلاعاتي با سرعت زياد در حركتند. اين شاهر اه ها به تمام
1 - Thomas Friedman
2 - B. Anderson
خانه ها، مدارس، كتابخانه ها و مراكز تجاري وصل خواهد شد و محيطي جهاني براي ارتباطات سريع به وجود خواهد آورد .
( (قدياني، 1384


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی
در سال 1997 که اتصال به اینترنت سروصدای زیادی به پا کرد، مطالعه‌ای از سوی موسسه سایکولوژیکال ریپورت برای اولین بار لغت «اعتیاد» را برای استفاده بیش از اندازه از کامپیوتر به‌کار برد.
روان‌شناسان از همان زمان به این مساله واکنش نشان دادند و این واژه وارد ادبیات روان‌شناسی اینترنت شد. نویسنده مقاله نامبرده در مطالعه‌ای مشابه نوشت تداخل کار با اینترنت با امور روزمره بیش از 563 آزمودنی، به بروز مشکلاتی شبیه به اعتیاد به مواد می‌انجامد.
امروزه هنوز درباره اینکه «اعتیاد به اینترنت» یک بیماری بالینی هست یا خیر، اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد؛ چه هنوز به‌طور رسمی قابل تشخیص نیست. افزون بر این، به‌طور فزاینده‌ای مشخص شده که اگر اعتیاد اینترنتی را یک بیماری بالینی بدانیم، هنوز شیوه درمانی موثری برایش پیدا نکرده‌ایم.
ماریا کونیووکا، در مقاله‌ای که به‌تازگي برای نیویورکر نوشته معتقد است‌: «اعتیاد به اینترنت چیزی متفاوت و پیچیده‌تر از دیگر اعتیادها است. بر خلاف برخی عادات، نمی‌توان برای استفاده از اینترنت یک معیار کمی به کار برد». با توجه به این موضوع می‌توان گفت از آنجایی که این اختلال هنوز قابل سنجش نیست، پس احتمالا دست‌کم در حال حاضر راه‌حلی هم برایش وجود ندارد. همچنین یک خط مرز آشکار بین استفاده ناسازگارانه و پاتولوژیک از اینترنت وجود دارد؛ گفته شده مورد دوم به اختلالاتی جدی در سلامت و زندگی افراد می‌انجامد (مثل نخوابیدن‌های چندروزه به‌دلیل استفاده از اینترنت).
کونیووکا می‌افزاید: «‌واقعیت اینکه هنوز نمی‌دانیم حالت طبیعی استفاده از اینترنت چیست. در نتیجه، صرف اینکه همه روز به اینترنت متصل باشید، دلیل ندارد بگوییم معتاد هستید.»
با همه اینها اگر واقعا به اینترنت اعتیاد دارید مشکل‌تان را جدی بگیرید چراکه مشکل اینترنت نه قابل اندازه‌گیری است و نه هنوز راه‌حل مشخصی برایش وجود دارد. روان‌شناسان برای حل برخی اعتیادها، به افراد توصیه می‌کنند از محرک‌های بالقوه مثل رفتن به مکان‌های مشخص یا سروکار داشتن با افرادی خاص اجتناب کنند. در مورد اینترنت انجام این‌کار تقریبا غیرممکن است. کامپیوترها و اتصال به اینترنت به موضوعی فارغ از زمان و مکان تبدیل شده‌اند و از این‌رو نمی‌توان چنین روش‌های درمانی‌ را دست‌کم در این حوزه به‌کار گرفت.
با همه اینها، درمانگران همواره به دنبال روش‌هایی برای به حداقل رساندن عوارض اعتیاد به اینترنت بوده‌اند. نرم‌افزارهایی مثل SelfControl که دسترسی به سایت‌هایی خاص را محدود می‌کند، یا StrictWorkflow که زمان محدودی را برای سایت‌های محبوب کاربر تعیین می‌کند، از جمله تلاش‌های روان‌شناسان و برنامه‌نویسان برای حل این مشکل بوده‌‌اند. کونیووکا گفته است: «‌ظاهرا در این مورد، این فناوری است که مشکل و پاسخ به آن، هر دو را در چنته دارد.»

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , ,
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

به گزارش گرداب و به نقل از خبر نو، اعتیاد به اینترنت یکی از مواردی است که از زمان به وجود آمدن این وسیله پدیدار شده است.

افرادی که به اینترنت اعتیاد پیدا می‌کنند درگیر مواردی می‌شوند که شاید برای هیچ یک از سطوح زندگی آن‌ها مناسب نباشد و برخی مواقع نیز بسیار خطرناک می‌شود.

در ادامه این مطلب به مواردی عجیبی می پردازیم که طی آن‌ها افراد از روی اعتیاد به اینترنت دچار عاقبت‌های عجیبی شده‌اند.

بستری شدن در بیمارستان

در نزدیکی‌های سال 2014 خانمی در حال تبریک گفتن عید و البته چت کردن با دوستان و خانواده‌اش بود. او در تمام این مدت از نرم افزار «واتس اپ» استفاده می‌کرد و به گفته همسرش حدود 6 ساعت تمام در حال پیامک زدن با این نرم افزار بوده است.

او از حال رفته و خانواده اش مجبور می‌شوند او را به بیمارستان برسانند. پزشکان اعتقاد دارند استفاده بیش از اندازه تلفن همراه و البته اعتیاد به استفاده از اینترنت او را به این حالت دچار کرده است.

خودکشی به خاطر بد شدن عکس

یکی از پدیده‌های جدیدی که در اینترنت همه‌گیر شده است گرفتن «عکس از خود» است. این پدیده عجیب برای یک دانش آموز آمریکایی 19 ساله به قدری مهم بود که او به خاطر بد شدن عکس هایش دست به خودکشی زد.

«دنی بومن» پس از آن که 200 عکس از خودش گرفت به خاطر بد شدن همه آن ها عصبی شد و با مشتی از قرص خودکشی کرد.

خوشبختانه مادر او به موقع سر رسید و توانست فرزندش را از یک مرگ بی جهت نجات دهد.

پرت شدن در دریا

سال گذشته یک گردشگر که در حال بازدید از استرالیا بود دچار حادثه ای بسیار جالب شد. این خانم که برای یک پیاده روی به اسکله رفته بود تصمیم گرفت تا با گوشی سری به اینترنت و آخرین اخبار بزند. اما در همین حین که غرق تلفن همراه خود شده بود، از دیوار اسکله به آب بسیار یخ اقیانوس افتاد.

خوشبختانه افراد حاضر سریع به داد او رسیدند و نجاتش دادند. اما نکته جالب اینجاست که او به هیچ عنوان حاضر نشد تلفنش را رها کند و پس از نجات پیدا کردن بازهم به سراغ تلفنش رفت.

خودکشی به خاطر فیس‌بوک

شبکه اجتماعی که این روزها انسان‌های بسیاری را در دنیا درگیر خود کرده است تا به حال باعث مرگ انسان‌های بسیاری نیز شده است.

یک دختر هندی 24 ساله که در اواخر سال 2013 وارد فیس‌بوک شد و خیلی سریع خود را به آن معتاد یافت.

خانواده این دختر او را بسیار سرزنش می‌کردند تا این‌که تصمیم گرفت تا این زندگی را رها کند و به خاطر فیس‌بوک خودش را بکشد به همین علت خود را در اتاق حبس کرد و روز بعد جسدش را در حالی که به سقف آویزان بود یافتند.

منبع:yon.ir/D1xA گرداب


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

سیده فاطره موسوی، ساجده دوکلان

چکیدهامروزه موضوع اینترنت مسئله مهمی برای بیشتر کشورها، به ویژه کشور های در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی است. آگاهی از پیامدهای اینترنتی ودر کنار آن، در نظر گرفتن راهبردهای مناسب برای استفاده درست و پیش گیری یا کاهش پی آمدهای احتمالی منفی آن اهمیت اساسی دارد. روانشناسی اینترنت، به فرایندهای ارتباطی، رفتار وحالت های روانی افراد در هنگام استفاده از اینترنت می پردازد. ارزیابی ویژگی های رفتاری و روانی، یکی از عوامل تأثیر گذار در پیدایش روان شناسی اینترنت بوده است. این بررسی ها در درون پژوهش های گسترده تری قرار می گیرد که از آن به «روان شناسی رسانه های گروهی» یاد می شود. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و وضعیت تحصیلی و روانی دانشجویان است. روش تحقیق همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 88-89 به تعداد 73500 و تعداد 375 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شده در دو مقیاس آزمون اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی استفاده شده است و برای محاسبه مجدد پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بطور تصادفی به روی تعداد 30 نفر اجرا شده که 87/0 بدست آمده است و از روش های آماری توصیفی و استنباطی آزمون T استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و وضعیت تحصیلی و وضعیت روانی(احساس تنهایی) رابطه معنادار وجود دارد. ضمن اینکه میزان استفاده از اینترنت در دختران بیش از پسران می باشد

منبع :http://congress.tbzmed.ac.ir/6child/Abstract/12462

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , ,

آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.