تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : جمعه 6 اسفند 1393
نویسنده : کیمیا فانی

سالمندانی که بازی های رایانه ای استراتژیک بازی می کنند، دربرخی فعالیت های مغزی بهتر ظاهر می شوند. 
اگر این بار نوه ها یا فرزندانتان از شما خواستند همراه با آنهادر بازی های رایانه ای و ویدیویی شرکت کنید، حرفشان را گوش کنید و با آنها هم بازیشوید! تحقیقات پژوهشگران می گوید ازی های ویدیویی می توانند برای مغز افراد مسنبسیار مفید باشد. 
به گزارش نشریه روانشناسی و سالمندی (Psychology and Aging)،مردان و زنانی که بازی های استراتژیک دشوار را بازی می کنند، عملکرد بهتری در آزمونهای حافظه، علت یابی و فعالیت های چندگانه ارایه می دهند. 
تحقیقاتی که در دانشکده روانشناسی دانشگاه ایلی نوی انجام شده،نشان می دهد آن دسته از بازی های رایانه ای که بازیگر را در حالت آمادگی و هشدارنگاه می دارد، به افراد سالمند کمک می کند مغز خود را متمرکز و فعال نگاه دارند واز افت توانایی های مغزی که معمولا با افزایش سن بروز می کند، جلوگیری کند. 
در این برنامه تحقیقاتی،۴۰ فرد ۶۰ تا ۸۰ ساله به شکل تصادفی به۲گروه بازی کننده و معمولی تقسیم شدند. افراد بازی کننده در طول یک ماه، ۲۳ ساعتتحت آموزش بازی استراتژیک ظهور ملت ها (Rise of Nations) قرار گرفتند. در این بازیباید چگونگی تسلط بر جهان را فرا گرفت و چنین کاری نیاز به استراتژی نظامی،شهرسازی، کنترل اقتصاد و رفع نیازهای غذایی مردم دارد. افزایش توانایی های ادراکیسالمندان گروه بازی نسبت به گروه معمولی کاملا مشخص بود. 
البته آزمایش های فراوان دیگری باید انجام شود تا بتوان تاثیرمثبت این بازی ها را تایید کرد. پرسش های فراوان دیگری نیز وجود دارند که پاسخ آنهانامشخص است. مثلا آیا دیگر بازی های استراتژیک نیز تاثیر مشابهی بر سالمندان دارد؟آیا این تاثیرات با گذشت زمان بهتر می شود یا این که موقتی است؟
این برای اولین بار است که چنین تحقیقاتی انجام گرفته است ونباید نتایج آن را خیلی بزرگ کرد. با این حال بسیار امیدوارکننده است و خوشبختانهبا نتایج دیگر تحقیقات روی افراد سالمند همخوانی دارد. مدت ها است کارشناسان به ایننتیجه رسیده اند که افراد بزرگسال و سالمند می توانند سلامت جسمی و روانی خود را بافعالیت های بدنی و ذهنی بهبود بخشند. ورزش های روزانه و فعالیت هایی مانند مطالعهیا نوشتن، یکی از اولین توصیه های پزشکان به افراد سالمند است. 
شاید در آینده ای نه چندان دور، معلوم شود هم بازی شدن با بچهها در بازی های رایانه ای تاثیر بهتری نسبت به خواندن کتاب برایشان داشتهباشد!

منبع:http://www.forum.98ia.com/t144263.html


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.