تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : جمعه 5 اسفند 1393
نویسنده : کیمیا فانی

اینترنت، پدیده نسبتا جدیدی است و برای همین کمتر میانسالی رامی توان دید که با این موجود جدید دوست باشد، همچنانکه کمتر جوانی هست که بااینترنت دوست نباشد. بزرگترها همیشه کوچکترها را سرزنش می کنند که چرا اینقدروقتشان را با اینترنت می گذرانند، همچنانکه آنها بزرگترها را سرزنش می کنند که بدونآشنایی با اینترنت چیزی از دنیای مدرن نمی فهمند. 
در جاهای دیگر دنیا هم کم وبیش همین اوضاع حاکم است. برای همیناست که محققان دست به یک مطالعه جالب توجه زده اند؛ شاید با این نیت که اینترنت رابرای نسل های قبل هم جذاب و مفید جلوه دهند. آنها نشان داده اند که استفاده ازاینترنت در افراد میان سال و سالخورده به تقویت قدرت مغز آنها کمک می کند . 
تیم تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در تازه ترین تحقیق خود دریافتهاند که هنگام استفاده از اینترنت نقاطی از مغز انسان که وظیفه کنترل تصمیم گیری وقدرت استدلال را به عهده دارند تحریک می شود . محققان بر این عقیده اند که اینتحریکات مغزی می تواند تغییرات فیزیولوژیکی را که موجب کم کاری و تحلیل قوای مغزیمی شود خنثی کند . به این ترتیب، حتی جستجو در اینترنت، کاری که پدرها و مادرها وپدربزرگ ها و مادربزرگ ها، فرزندانشان را برای آن سرزنش می کنند و نمی فهمند که جزوقت تلف کردن، چه سود دیگری می تواند برای آنها داشته باشد، از قضا بیشتر برایخودشان مفید است و به عنوان یک کار روزانه می تواند قوای مغزی افراد سالخورده رابالا ببرد. 
پیش از این هم ثابت شده بود که کارهایی مثل حل جدول کلماتمتقاطع یا جدول سودوکو، مغز انسان از فعال نگه می دارد و از آلزایمر پیشگیری میکند، اما با توجه به نتایج تحقیقات اخیر به نظر می رسد جستجوی اینترنت را نیز بهفهرست کارهایی که موجب فعال ماندن مغز می شود اضافه کرد . درواقع نتایج این تحقیقاتنتایج دلگرم کننده ای دارد که نشان می دهد کامپیوتری کردن فناوری ها اثراتفیزیولوژیکی و فواید بالقوه ای را برای افراد میان سال و سالخورده به همراه دارد . 
اما جستحوی اینترنت چه تفاوتی با خواندن کتاب دارد ؟ اگر شما ازهمان نسل گذشته هستید و می خواهید با طرح این سوال مطالعات جدید را زیر سوال ببرید،محققان برای این سوال شما هم جوابی دارند: برای پاسخ دادن به این سوال از هر داوطلبدر حین خواندن کتاب و جستحوی اینترنت اسکن مغزی گزفته شد. نتایج این اسکن ها نشانداد که در هر دو کار مناطق مهمی از مغز که وظیفه کنترل کلام ، خواندن ، حافظه وتوانایی های دیداری را به عهده دارند فعال شده اند . اما اسکن هایی که هنگام جستجویاینترنت انجام شد نشان داد که قسمت های دیگری از مغز نیز تحریک شده اند . هنگام کاربا اینترنت نقاطی از مغز که تصمیم گیری و استدلال در آن انجام می شود نیز تحریک شدهبودند؛ نقاطی که در خواندن کتاب تحریک نشده بود . محققان دلیل این تفاوت را این طورتوجیه می کنند: هنگام جستجوی اینترنت افراد باید دست به انتخاب بزنند و اطلاعاتمناسب خود را انتخاب کنند و به همین خاطر آنها از قدرت تصمیم گیری خود استفاده میکنند و هم چنین افرادی که با اینترنت آشنا نیستند نیز باید برای استفاده مناسب ازاینترنت باید دفت بیشتری به خرج بدهند که این امر نیاز به استدلال و تصمیم گیریدارد. 
نتایج این تحقیقات پیام مثبتی برای مردم به همراه دارد که آنهابا انجام کارهایی مانند حل کردن جدول، بازی کردن و فعالیت هایی مانند استفاده ازاینترنت سلامت روانی خود را بالا ببرند و خطر بروز دمانس و آلزایمر را پایین ببرند. 

منبع:http://www.forum.98ia.com/t144263.html

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.