تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : جمعه 3 اسفند 1393
نویسنده : کیمیا فانی

اين روزها خيلي‌ها نگران تاثير امواج بي‌سيم بر سلامت‌شان هستند اما آيا اين ترس، واقعي است؟ بعد از تلفن‌هاي همراه، اين‌بار نوبت اينترنت وايرلس يا بي‌سيم است كه توجه كارشناسان را به خود جلب كند.
طبق گزارشي كه اخيرا وزارت بهداشت كانادا منتشر كرده، تكنولوژي وايرلس (بي‌سيم) كه به كاربران اجازه مي‌دهد بدون كابل تلفن به اينترنت متصل شوند، هيچ تاثير مضري بر ‌سلامت ندارد. همه وسايل الكترونيكي از جمله وايرلس‌ها ميدان مغناطيسي دارند و تمام انواع ميدان مغناطيسي كه شامل فركانس‌هاي بالا و پايين مي‌شوند، قابل اندازه‌گيري هستند. هر فركانس يك طول موج و حدي از انرژي كوانتومي را دارد.


امواج الكترومغناطيس از نظر علمي 3 مكانيسم دارند كه مي‌توانند بر سلامت ما تاثير بگذارند؛ جريانات الكتريكي در بدن، جريانات گرمايي و اشعه‌هاي رسانا كه البته وايرلس يا تكنولوژي بي‌سيم غيررسانا است. ميزان تاثير اين مكانيسم‌ها به ميزان دفعات قرارگرفتن در معرض امواج و شدت انرژي بستگي دارد. تكنولوژي بي‌سيم هيچ يك از اين 3 مكانيسم نامبرده را در بدن ايجاد نمي‌كند.

اينترنت بي‌سيم خطر دارد؟ شمال کلیک
از سوي ديگر، انرژي آن به قدري نيست كه بتواند آسيب ژنتيكي داشته باشد و سبب سرطان شود. تحقيقات گسترده نيز نشان داده که علايمي مانند سردرد، سرگيجه و افزايش ضربان قلب كه اصطلاحا علايم حساسيت به ميدان الكترومغناطيسي ناميده مي‌شوند، در كاربران اين تكنولوژي ديده نشده است. تكنولوژي بي‌سيم، ميدان مغناطيسي‌اي برابر با مايكروويو دارد و قرار دادن كودك براي طولاني‌مدت در اتاقي كه مدام اين ابزار در آن وجود دارد، مي‌تواند سبب بروز حساسيت به امواج در او شود. در حالي كه هنوز هيچ تحقيق علمي، مضر بودن يا بي‌ضرر بودن اين تكنولوژي را به اثبات نرسانده، برخي از كارشناسان معتقدند بايد تمام وسايل بي‌سيم از جمله تلفن بي‌سيم و اينترنت بي‌سيم را از خانه بيرون برد يا حداقل هنگامي كه از آن استفاده نمي‌كنيد، بايد آنها را از برق بكشيد.

یک کلیک تا شمال کلیک
منبع:www.salamat.com


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , ,
تاریخ : جمعه 2 اسفند 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , ,
تاریخ : جمعه 1 اسفند 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : جمعه 30 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

اعتیاد وضعیت و حالتی است که زمانی که یک فرد ماده ای (الکل، کوکائین، نیکوتین) را می بلعد یا مصرف می کند و یا درگیر فعالیتی (قمار) می شود بروز می کند که می تواند لذت بخش باشد اما استفاده مداوم از آنها اجباری می شود و با مسئولیت های زندگی عادی، مانند کار و یا ارتباطات و حتی سلامتی تداخل پیدا می کند. کسانی که اعتیاد پیدا می کنند ممکن است از این موضوع آگاه نباشند که رفتارشان خارج از کنترل است و باعث بروز مشکلاتی برای خودشان و دیگران می شود.

واژه اعتیاد در چند مورد متفاوت به کار می رود. یک تعریف اعتیاد جسمی را توصیف می کند. اعتیاد جسمی حالتی بیولوژیک است که در آن بدن خود را با حضور دارو  وفق می دهد و سازگار می کند به طوری که دارو دیگر همان اثر را ندارد، این حالت به عنوان تحمل (tolerance) شناخته می شود. به خاطر همین تحمل است که موقعی که از دارو صرف نظر می شود یک واکنش بیولوژیکی به وجود می آید. شکل دیگری از اعتیاد فیزیکی پدیده واکنش افراطی ای است که از سوی مغز به مواد مخدر (و یا محرک های همانند مواد مخدر) نشان داده می شود. به عنوان مثال یک الکلی هنگام رفتن به سوی بار به خاطر این محرک ها احساس کشش زیاد به یک نوشیدنی دارد.

با این حال اعتیاد آورترین رفتار به تحمل فیزیکی و یا قرار گرفتن در معرض محرک ها مربوط نیست. افرادی که خود را مجبور به استفاده از مواد مخدر یا قمار کردن می بینند، تقریباً همیشه در واکنش به فشارهای عاطفی این کار را انجام می دهند چه اعتیاد جسمی داشته باشند چه نداشته باشند. از آنجایی که اعتیاد روانی بر پایه مواد مخدر یا تأثیرات مغزی بنا نشده، می تواند دلیل این باشد که چرا مردم اغلب رفتارهای مربوط به اعتیاد خود را از یک داروی مخدر به یک نوع کاملاً متفاوت داروی مخدر یا حتی به یک رفتار غیردارویی تغییر می دهند. این تمرکز کردن بر اعتیاد از سوی فرد نیست که اهمیت دارد، بلکه نیاز به اقدام به خاطر انواع خاصی از استرس است که مهم است. برای درمان اعتیاد روانی لازم است درک شود که این نوع اعتیاد از نظر روانی چگونه کار می کند.

اهمیتی ندارد که وقتی از اعتیاد حرف می زنیم منظورمان کدام نوع از اعتیاد است، بلکه مهم است تشخیص دهیم که علت اعتیاد کسب لذت نیست و اعتیاد نمی تواند کاری برای روحیه فرد یا قدرت شخصیت او انجام دهد. کارشناسان درباره این موضوعات که آیا اعتیاد یک مرض و ناخوشی است و یا یک بیماری ذهنی واقعی است بحث می کنند. همچنین آنها درباره این که یا آیا وابستگی به مواد مخدر و اعتیاد یک معنی را می دهند یا نه و بسیاری از جنبه های دیگر اعتیاد نیز بحث می کنند. چنین موضوعاتی بعید است که به این زودی ها حل و فصل شود. اما فقدان تحلیل درباره اعتیاد مانع از درمان مؤثر آن نیست.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق ,
تاریخ : جمعه 28 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : جمعه 27 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: ماهواره , اینترنت , اس , ,
تاریخ : جمعه 26 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

آیت الله کعبی با اشاره به گسترش وسایل ارتباط جمعی، اعتیاد به ماهواره و اینترنت را عامل ضربه به بنیان خانواده و در بردارنده تبعات ناگوار برای جامعه ارزیابی کرد...

ه گزارش رهوران ولایت به نقل از رسا؛ آیت الله عباس کعبی، معاون «جامعه و نظام» مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در سومین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد عباد اهواز، به بیان خصلت های جامعه پراکنده زمان حکومت یزید ابن معاویه پرداخت.

 

وی در نظر گرفتن مصالح و منافع شخصی و ترجیح عادات طوایفی و قومی بر احکام الهی را نخستین خصلت جامعه امویان دانست و گفت: بنی امیه هیچ گاه مصالح امت اسلامی و دین مبین اسلام را در صدر امور حکومت قرار نمی دادند و همواره به میل شهوت نفسانی خود حکم می کردند.آیت الله کعبی جهل و نادانی را سومین خصلت رذیله جامعه اموی برشمرد و افزود: جهالت فساد انگیز است و این مسأله در حکومت امویان نمایان بود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عدم التزام به احکام الهی، قضاوت به نادانی، فراوانی گناهان، خوردن مال حرام، بی رحمی قلب، رواج شراب و زنا در جامعه و حرص به دنیا از دیگر صفات ناپسندی است که در زمان حکومت بنی امیه رواج داشت.وی با اشاره به این که شکست عهد و پیمان از دیگر خصلت های حاکمان غاصب و ظالم پس از پیامبر اکرم(ص) است، تصریح کرد: شکست بیعت روز غدیر خم برهانی آشکار بر وجود این صفات مذموم پس از پیامبراکرم(ص) در حاکمان اسلامی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترویج غنا را از دیگر آفت های حکومت امویان خواند و ابراز داشت: در این موضوع آن قدر پیش رفتند که غنا و طرب حتی در مکه مکرمه و مدینه منوره که پایتخت معنوی جهان اسلام هستند نیز گسترش پیدا کرد.وی عنوان داشت: جامعه ای که به این خصلت های ناپسند اعتیاد کرده بود اصلاح آن جز با قیام امام حسین(ع) و احیای امر به معروف و نهی از منکر امکان ناپذیر نبود.خانواده ها مراقب استفاده جوانان از ماهواره و اینترنت باشندآیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: امروزه با افزایش شبکه های ماهواره ای و سایت های فضای مجازی باید خانواده ها مراقب باشند؛ چراکه عادت به این منکرات اعتیاد آور است و خسارت های بزرگ و جبران ناپذیری به زندگی آنان وارد می کند. وی اظهار داشت: دقت و تبیین حوادث تاریخی و روز از واجبات است و همگان باید این ویژگی را در خودمان به وجود آوریم تا در اشتباه قرار نگیریم.

منبع:http://www.jonbeshnet.ir/news/4782

http://www.jonbeshnet.ir/news/4782


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : جمعه 25 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

وقتی نام اعتیاد را می شنویم، شش دانگ حواسمان به مواد مخدر و افیونی(هروئین، تریاک، شیشه، کراک و هزاران قرص های رنگارنگ دیگر) معطوف می شود که بالاخره دیر یا زود اثرات آشکار خود را در روح و جسم فرد معتاد عیان می کند.

بسیاری از ما، به واسطه همین اندیشه و متعاقب آن به خاطر رعب و ترسی که از عواقب آن در اذهانمان پدیدار می شود سعی می کنیم خود و عزیزان مان را از اعتیاد بر حذر داریم و دور آن را خط قرمز پررنگی بکشیم و از صد فرسنگی کلمه اعتیاد هم نگذریم چه برسد که بخواهیم دستی بر آتش زده و یکی از انواع آن را به بوته ی آزمایش بگذاریم .در این یادداشت سعی داریم از اعتیاد نهانی صحبت کنیم که هر گز آن را اعتیاد نپنداشته و نمی پنداریم. گفتمانی صریح و به دور از تعصب، از شده ها و بوده های این اعتیاد خواهیم داشت که بی شک ،هر عقل سلیمی را به تفکر وا می دارد!

برخی از ما ایرانیان مبتلا به اعتیادی هستیم که خانمان سوزی این اعتیاد هزاران مرتبه بدتر از اعتیاد جسمی است، اعتیادی که شاید علی الظاهر اعتیاد نامیده نمی شود اما می تواند روان مان را نیز به همراه جسممان دچار اضمحلال و نابودی تدریجی کند، هویت شخصی و اجتماعی حتی ملی مان را زیر سوال برد و ارکان زندگی مشترک و خانوادگی مان را ناپایدار و سست نماید و نسلی را که زمانی ماحصل زندگی ها نامیده می شد آشفته و سرگردان و بی هویت به بار آورد !

متعجب نشوید وقتی که می شنوید این اعتیاد ماحصل علم و تکنولوژی نوین است!

شاید هرگز گمان نبرید که، هم اکنون نیز، در بساط آن اعتیاد همسفره اید!

در کمال ناباوری شما، باید بگوئیم: چند سالی است ، ماهواره عضو همیشگی، بسیاری از خانواده های ایرانی محسوب می شود. نفوذ این تکنولوژی نوین تا بدان جایی است که گاها بیش از دیگر اسباب زندگی، ضروری به نظر می آید و بسیاری از افراد را ترغیب به تهیه آن می کند.

به یقین می دانم در گفتمانهای روزمره ی خود بارها و بارها از محسنات و یا معایب آن، سخن گفته اید و بر حسب شرایط مقتضی، درصدد تمجید و یا نهی آن برآمده اید، نمی گوئیم آگاهانه یا نا آگاهانه، به هر صورت آن را زیر نگاه ذره بینانه ی خود و دیگران کاویده اید و به کرات بررسی اش نموده اید! ناراحت نشوید اگر بگوئیم بعد از هر موشکافی ، به این نتیجه رسیده اید که باید آستینی بالا بزنید و کاری کنید! اما هر بار ذهن آشفته ی خود را به گونه ای فریفته ائید و مجددا سراغی از آن گرفته اید!

تا به حال با خود اندیشیده اید که چرا چنین می شود و چنین می کنید؟

برآشفته نشوید وقتی حقیقت تلخی را می شنوید که تلاش نموده اید با هزاران رنگ و لعاب ویژه، آن را زیر لفافه توجیهات به ظاهر عاقلانه و روشن فکرانه ی خود پنهان نمائید و بروزش ندهید!

برخی از ما مصداق بارز آن ضرب المثل قدیمی هستیم که گفته می شد: مرگ برای همسایه است!

حتی گاها غافل از امر خطیر پرورش مان می شویم و از یاد می بریم مسئولیت مهم پدر ومادری مان را، و در کاوش علت آن نیستیم که بدانیم

 

وسوسه های بی شمار و بی امان ، جستجوی لذت در فضای مجازی، نداشتن تفریح سالم و عدم برنامه ریزی و... باعث می شود، به طور بی حد وحصر، وقت و بی وقت در پی برنامه های نه چندان مناسب ماهواره باشیم و فراموش کنیم که چرا شخصیت همسرمان تغییر کرده و بسان سابق مهربان نیست، مسئولیت پذیر نمی باشد؟! چرا رابطه ی جنسی مان مخدوش شده است؟ چرا مدام درخواست های خارج از عرف جامعه، را طلب می کند؟ چرا به راحتی با دیگران خوش و بش می کند و می خندد؟ چرا همچون سابق، غیرت و تعصب نشان نمی دهد؟ چرا به راحتی خود را برای دیگران می آراید و همچون عروسک با خود برخورد می کند؟ چرا در خیابان چشم چرانی می کند؟ و یا این که چرا همسرم، تغییر رویه داده و بدبین، مشکوک و مضطرب شده است؟ چرا مدام از من می پرسد: به غیر از من کسی دیگر را هم دوست داری؟! چرا فکر خیانت دارد؟ و یا چرا بیش از پیش تنهایی را ترجیح می دهد و ....

 

حتی گاها غافل از امر خطیر پرورش مان می شویم و از یاد می بریم مسئولیت مهم پدر ومادری مان را، و در کاوش علت آن نیستیم که بدانیم

چرا رابطه ی صمیمی من و همسرم با فرزندم چندان مثبت نیست؟ چرا فرزندم احترام بزرگتر را نگاه نمی دارد؟ چرا فحش می دهد و بد بیراه می گوید؟ چرا بی تعهد و بی مسئولیت است؟ چرا حرف من و همسرم را نمی خواند و هر چه دوست دارد انجام می دهد؟ چرا با دوستانش ناسازگار است و مدام دعوا می کند؟ چرا پرخاشگری می کند؟ چرا حیای اخلاقی ندارد؟ چرا به مسائل دینی بی قید و بی اهمیت است؟ چرا دوست دارد یک حیوان خانگی داشته باشد؟ چرا بیشتر متمایل است پوشش نامتناسب شخصیت خود و جامعه داشته و در انظار مردم متفاوت به نظر آید؟ و...

کاملا سنجیده و درست است اگر بگوئیم:

مبرا دانستن خود و خانواده از تلاطم اوهامی، اما تاثیر گذار این جعبه جادویی مدرن باعث می شود بیش از پیش در جهت بهره گیری و استفاده مبرم از مخرب ترین رسانه ها گام برداریم و از عواقب اجتناب ناپذیر اما حتمی الوقوع آن تغافل نمائیم.

به جرات می توان اظهار نمود که، بسیاری از خانواده های ایرانی دچار اعتیاد خاموشند در حالی که خود از این مشکل نا اطلاع و بی خبرند، زیبندگی و نشاط آفرینی این ویرانگر موذی، ذهن آدمی را می فریبد و اثرات منفی به ظاهر نامحسوس آن را کتمان می کند؛ و بدین ترفند و طریق است که، هر روز بیش از گذشته، افراد را در خفقان مهلک اما شادی آور خود سردرگم می سازد و با سلب اندیشه و تعقل، نابلدان راه را می فریبد و راهشان را به بیراه می برد و .... این همان تفاوت مبرهن اعتیاد به مواد افیونی و اعتیاد به ماهواره است؟!

و با این اوصاف، حال این شمائید که ترجیح می دهید آیا در دام این دایه ی مهربانتر از مادر گرفتار شوید یا خود را از آن برهانید!

در پایان این یادداشت ،باید اندک جسارتی نمایم و بگویم ؛ متاسفانه ما ایرانیان ،همیشه،در دور باطل افراط و تفریط گرفتار بوده و هستیم و جالب آن که به گونه ای رفتار می کنیم که انگار مفری از آن نیز برای مان قابل تصور نیست!!!!

منبع:http://clinicalpsychology4all.mihanblog.com/post/233


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: ماهواره , فرکانس , شبکه ,
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

اعتیاد چیست؟
اعتیاد یک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد. اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌ گردد.
همچنین ویرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌ اندازد. پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است. تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.
اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آن را به کنترل در آورد.
مراحل اعتیاد :
١- مرحله آشنایى: این مرحله با تشویق دیگران، مخصوصاً دوستان ناباب، یا از روى غرور و کنجکاوى خود فرد شروع می ‏شود.
٢- مرحله شک و تردید :در این مرحله فرد به مبارزه با امیال خود می ‏پردازد.
٣- مرحله اعتیاد واقعى :در این مرحله علائم اعتیاد ظاهر گشته، فرد و زندگی وی را احاطه می کند.
انواع مواد مخدر :
١- سستی زا        ٢- توهم زا        ٣- توان افزا
 موادسستى‏ زا :
موادى هستند که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنی او را سست نماید که شامل:
الف: طبیعى، مانند: استحصالات گیاه خشخاش، تریاک، شیره تریاک، مرفین
ب: مصنوعى، مانند: هروئین، متادون، نرمتادون، پاپاورین، پتیدین، انواع و اقسام قرص هاى مسکن و آرام ‏بخش
موادتوهم‏ زا:
با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسى و بصرى می ‏شود. این مواد را هالوسینوژن می‏ گویند که شامل:
الف :طبیعى، مانند: استحصالات گیاه شاهدانه، حشیش، بنگ، ماری‏جوانا، گراس، چرس؛ مسکالین، جو سیاه آفت ‏زده، برخى از قارچ هاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نیلوفر وحشی
ب: مصنوعی، مانند: ال.اس.دی(L.S.D) ، دی‏ متیل تریپتامین (D.M.T) ، دی‏ اتیل تریپتامین (D.E.T)
موادتوان‏افزا:
مصرف آن بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث هیجان می‏ شود. این مواد به دو دسته تقسیم می‏ شوند که عبارتند از:
الف :طبیعی، مانند: برگ کوکا، کوکائین، کراک، برگ و ساقه برخى درختان مثل خات و کراتم و ناس
ب :مصنوعی، مانند: آمفتامین، متیل آمفتامین، ترکیبات آمفتامین‏ ها
آثار سوء مواد مخدر
در شرايط معمولي وقتي بشر از انجام دادن كاري لذت ببرد و به عبارتي ديگر پاداش بگيرد، از مناطق پاييني مغز او موادي به اسم دوپامين و نوراپي نفرين ترشح مي‌شود و بر روي قشر و ساير مراكز حياتي آن اثر مي‌كند و احساس لذت و پاداش به او دست مي‌دهد و سعي در تكرار آن عمل دارد. يكي از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همين سيستم است. بنابراين كساني كه يك بار با اين مواد آشنا مي‌شوند چون سيستم پاداش در مغز آنها تقويت شده، تمايلي شديد به تكرار مصرف آن پيدا مي‌ كنند. از بين مواد مخدر هروئين به سهولت در چربي حل مي‌ شود. مغز انسان نيز مقدار زيادي چربي دارد و بنابراين در مقايسه با مرفين و مشتقات آن، هروئين پس از مصرف در زمان كوتاه‌ تري روي مغز اثر مي‌ كند. كدئين نيز كه از مشتقات ترياك است به آساني در سيستم گوارش جذب شده و در بدن تبديل به مرفين مي‌ شود. در يك مطالعه روشن شده است كه در معتادان، يكي از آثار سوء مصرف مواد، كاهش جريان خون در بعضي از نواحي مغز است.
اثرات مواد مخدر بر مغز
مهم‌ ترين محل تاثير مواد مخدر بر مغز است. در مغز گيرنده‌ هايي وجود دارد كه اين مواد بر آن‌ ها اثر مي كنند. اين گيرنده‌ها به ٣ گروه تقسيم مي شوند:
١- اثر بر برگيرنده هاي گروه اول سبب تنظيم و كاهش احساس درد، كاهش فعاليت مركز تنفس، يبوست و اعتياد مي‌ شود
٢- اثر برگيرنده هاي گروه دوم سبب كاهش احساس درد و افزايش حجم ادرار مي‌شود
٣- اثر مواد مخدر بر گيرنده‌ هاي گروه سوم سبب كاهش احساس درد مي‌شود

اثرات مواد مخدر بر رفتار
١- اين مواد حالت خمودگي، ابر گرفتگي شعور ايجاد مي‌ كنند يعني مي‌ توانند بيداري بيش از حد بشر را كاهش دهند. بنابراين آنهايي كه كار فكري شديد، يكنواخت و خسته كننده مي‌ كنند با اولين آشنايي‌ ها در معرض ابتلاي به اعتياد هستند، ابتدا ظاهرا آنها را آرام مي‌ كند اما پس از مدتي قدرت مبارزه، كار و ثمر بخشي را از آنها مي‌ گيرد.
٢- قسمت اعظم دردهاي بشر روانزاد است، انواع كمر دردها، پشت درد، سردرد، دل دردهاي مزمن، دردهاي عضلاني و استخواني، مي‌ تواند جنبه رواني داشته باشد. كساني كه با مراجعه به پزشكان مختلف و استفاده از روش‌ هاي مرسوم فرهنگي، تسكيني براي درد خود نمي‌ يابند، در مقابل مواد مخدر بسيار آسيب پذير هستند.
٣- در مسير اعتياد، بتا آندورفين‌ ها كه مواد شبه مخدر درون زا هستند كاهش مي‌ يابد، زيرا با ورود مواد مخدر خارجي جاي شبه مرفين‌ هاي مفيد و توليد شده در بدن شخص را مي‌ گيرد. بنابراين پس از ترك اعتياد و در حين آن كه مواد مخدر خارجي به بدن نمي‌ رسد، مغز ديگر مواد شبه مرفين درون زا ترشح نمي‌ كند، درد و حالت روحي ناخوش و اضطراب و بي‌ قراري در شخص زياد است كه البته پس از مدتي كه از ترك بگذرد مجدداً مغز مواد لازم را ترشح خواهد كرد.
٤- با كاهش آندورفين‌ ها در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصيت دشمن كشي مونوسيت‌‌ ها كه از سلول‌ هاي دفاعي بدن هستند كاهش مي‌ يابد. بنابراين شخص معتاد نسبت به افراد سالم به عفونت‌ ها حساستر است و زودتر مبتلا مي‌ شود.
اثرات مواد مخدر بر بدن
١- مواد مخدر آن دسته از سلول هاي دفاعي بدن را كه مسئول از بين بردن مهاجمان به بدن هستند، كاهش مي‌دهند و نيز با كاهش فعاليت آن‌ ها، مي‌ توانند سبب رشد سلول هاي سرطاني شوند.
٢- تمامي داروهاي مخدر و روانگردان، مغز و نواحي مخـتلف بدن را تـحت تاثير خـود قـرار مي‌ دهند و تعادل شيميايي بدن را بر هم مي‌ زنند.
توصیه پیشگیرانه (دوستانه) به جوانان و نوجوانان:
١- خطرات و عوارض مصرف مواد اعتیاد‏آور را خوب بشناسید.
٢- به هر کس که به تو مواد تعارف کرد محکم و قاطع بگو «نه» اینکه ما بتوانیم به دوست خودمون «نه» بگیم خودش یک هنر است. افراد خوش فکر هر تعارفى که مخالف سلامتى خودشان است براحتى رد مى‌کنند.
٣- جوابهایى از قبل براى اصرار زیاد اطرافیانتان آماده کنید. پیشاپیش به این جمله ‏ها فکر کنید «خیلى کیف داره»، «شنگول میشی»، «سرحال میشی» و اگر کمى تردید کنید میگن: «بچه ننه‏ ای»، «‌ترسویی»، «اول تجربه کن بعد بگو بده»، «هنوز مرد نشدی»، «پس چرا فلانى کشید و معتاد نشد؟ و …
٤- موادمخدر را حتى یک بار هم امتحان نکنید.
٥-  از رفت و آمد در مکان‏ هاى آلوده و دوستى با افراد مشکوک پرهیز کنید.
٦- مواد اعتیادآور سم کشنده است که اثراتش به تدریج ظاهر می‏شود.
٧- به صحبت‏هاى پدر و مادرتان که خیرخواه‏ ترین دوستان شما هستند اطمینان کنید. ارتباطاتتان را با آنها محکم کنید.
 ٨- با مطالعه، ورزش و تفریحات سالم براى اوقات فراغت خودتان برنامه ‏ریزى کنید.
 ٩- آنهایی که موادمخدر را به جوانان معرفى می‏کنند، چهره ‏اش فرقى با دیگران ندارد. پس دوستان و نزدیکان خودتان را خوب بشناسید.
١٠- بعضی‏ها فکر می‏ کنند با بقیه فرق دارند و هر وقت که اراده کنند مى‌ توانند مصرف مواد رو کنار بگذارند، در حالى که این طرز تفکر منجر به اعتیاد می‏ شود.
بیشترین تأثیر مخرب اعتیاد بر ارکان خانواده وارد مى آید، همانطورى که مؤثرترین عامل پیشگیرى از اعتیاد نیز نهاد خانواده است.
توصیه پیشگیرانه به والدین:
١- درباره مواد اعتیادآور (علل و عوامل مؤثر در مصرف مواد، خطرات، عوارض و علائم آن) اطلاعات کافى کسب کنید.
٢- الگوى مناسبى براى فرزندان خود باشید و هرگز بر خلاف گفته خود عمل ننمائید.
٣-  فضایى ایجاد کنید که فرزندانتان در آن احساس آرامش کنند.
٤- به صحبت‏ هاى فرزندانتان خوب گوش کنید. با لبخند، تکان دادن سر و استفاده از جملات مثبت نظیر «چقدر جالب»، «من این را نمی‏دانستم» و … آنها را به گفتن بیشتر تشویق کنید.
٥- شرایطى ایجاد کنید که شما را محرم اسرار خود بدانند.
٦- از فرزندانتان انتظار نداشته باشید آرزوهاى برآورد نشده شما را تحقق بخشند.
٧- با تقویت قدرت اعتماد به نفس، تصمیم‏ گیرى و از بین بردن افسردگى وکم رویى فرزندان، آنها را در برابر شرایط آسیب‏ زا مقاوم سازید.
٨- وقت بیشترى را با فرزندانتان صرف کنید. با آنان به رستوران، پارک، کوه، سینما و … بروید. باتفاق آنان به موسیقى گوش دهید و از همه مهمتر به آنان ابراز عشق کنید و بگویید که دوستشان دارید.
٩- سعى کنید حتى آهنگ صدایتان ملایم و دوستانه باشد.
١٠- فرزندان خود را قبل از رسیدن به سنین بحرانى نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مصرف موادمخدر آگاه سازید.
١١- آنان را بیش از اندازه و بطور اغراق‏ آمیز نترسانید.
١٢- آنان رابه مطالعه، ورزش و تفریحات سالم ترغیب نمائید و زمینه این امور را برایشان فراهم کنید.
١٣- زمان مناسبى را به گفتگو اختصاص دهید. چرا که فرزند شما ارزش نصایحتان را با ارزش زمانى که به آن اختصاص داده ا‏ید می ‏سنجد.
١٤- بین فرزندانتان تبعیض قائل نشوید

منبع:behnamcharity.org.ir


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , فیلم ,
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: اعتیاد ماهواره‌ای موجب غفلت‌زدگی از زمان و مکان در فرد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مصطفی شریعتی رودسری با اشاره به عصر اطلاعات و تکنولوژی اظهار کرد: انسان به دلیل ارتباط‌هایی که از طریق رسانه‌ها با جهان برقرار می‌کند، ممکن است در این‌باره منفعل یا فعال باشد.

وی ادامه داد: انسان هر قدر از هوشمندی، دانایی و عقلانیت برخوردار باشد می‌تواند حاکمیت فعال و دانایی‌محور داشته باشد.

شریعتی افزود: اگر انسان بخواهد تحت تاثیری که رسانه‌ها حاکم می‌کنند تنها مصرف کننده باشد، مجبور است مدل زندگی خود را تغییر داده و آن را دایم سیال نگه‌دارد.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مصرف کننده ماهواره نمی‌تواند پایداری در فهم از هستی پیدا کند، تصریح کرد: حدود 5 سال در مورد اعتیاد ماهواره‌ای مطالعه انجام دادم و ادبیات آن را از منابع و مراجع مختلف بررسی کردم.

وی به تحقیق درباره افرادی که مصرف کننده تولیدات رسانه‌های تصویری، مکتوب، شنیداری و مجازی هستند، اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بزرگی مانند انجمن روانپزشکان آمریکا یا انجمن توانمندی بیماری‌ها در دنیا تاکنون به موضوع اعتیاد ماهواره‌ای نپرداخته‌اند.

شریعتی، تحقیق در مورد اعتیاد ماهواره‌ای را مطالعه‌ای پایلوت برای روانپزشکان، روانشناسان و مشاورانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، دانست و ابراز کرد: صاحبان درمانگاه روانشناختی می‌توانند تحقیق درباره اعتیاد رسانه‌ای را ادامه دهند.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، به تعریف اعتیاد ماهواره‌ای پرداخت و بیان کرد: وقتی فرد در طول یک هفته بین تمام گزینه‌های قابل دسترسی به رسانه‌های مکتوب، شنیداری، تصویری و مجازی احساس اجبار مستمر و بدون زمان برنامه‌های ماهواره‌ای را دارد و در صورت تغییر یا تعویض آن برنامه دچار ناراحتی رغبتی، نگرشی و هیجانی می‌شود، مبتلا به اعتیاد ماهواره‌ای شده است.

وی با تاکید بر اینکه علایم بقیه اعتیادها در معتاد ماهواره‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: فرد یک نوع بی‌قراری دسترسی به ماهواره پیدا می‌کند.

شریعتی به عدم تحمل فرد در برابر محدود شدن ساعت‌های تماشای ماهواره اشاره کرد و افزود: اعتیاد ماهواره‌ای موجب غفلت‌زدگی  از زمان و مکان در فرد می‌شود.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، بدخوابی یا اختلال در خواب، اضطراب و بد خلقی، چاقی و اضافه وزن، تنبلی و سستی در تحرک و فعالیت‌های جاری را از علایم اعتیاد ماهواره‌ای خواند و اذعان کرد: اختلال گوارشی، از دست دادن فرصت‌های فعالیت‌های روزانه، تاری ذهن یا شعور، عدم دقت در شناخت عناصر واقعی، و وارونگی فعالیت‌ها و عملکرد ذهن در آنها از علایم اعتیاد ماهواره‌ای است.

توهم واقعیت‌انگاری از علایم اعتیاد ماهواره‌ای است

وی، وابستگی به رسانه‌های تصویری، سرگردانی بین ماهواره‌ها و شبکه‌ها و تغییر مکرر برنامه‌ها، ارضای بصری و لذت جنسی بصری و عدم اشباع در آن، نقص در روابط بین فردی و خانوادگی، اختلال عاطفی و سلوک فردی، مشابهت‌سازی تصویر مجازی در دنیای واقعی توهم واقعیت‌انگاری و خطرهای مربوط به آن را از جمله علایم اعتیاد ماهواره‌ای برشمرد.

شریعتی، ناراحتی شنوایی و اختلال‌های ناشی از آن، ناکارآمدی و ناکامی‌های تحصیلی، تغییر حوزه شناخت عاطفی نسبت به مسایل واقعی و مجازی، ناامیدی و افسردگی نسبت به آینده و ترسیم نقشه برای زندگی و همچنین شک و تردید نسبت به حقایق و واقعیت‌ها و وابستگی به مرجع ماهواره ای را عمده‌ترین علایم اعتیاد ماهواره‌های اعلام کرد که در افراد به صورت کلی دیده می‌شود.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اختلال در عملکرد آموزشی افراد معتاد به ماهواره، اظهار کرد: اختلال در روابط خانوادگی، وجود اضطراب و افزایش تنش در فرد به صورت دایمی، پیدا شدن زمینه‌های افسردگی، آسیب‌پذیری مقابل انواع استرس‌ها، اجتماع گریزی و انزواطلبی از پیش‌آگهی‌های اعتیاد ماهواره‌ای است.

وی، پیش‌آگهی‌های اعتیاد را نیازمند مطالعه بیشتر در جامعه دانست و تصریح کرد: بین پیش‌آگهی اعتیاد ماهواره نمی‌توان تفکیک قایل شد زیرا مقابل آن استفاده معمولی افراد به دلیل وضعیت شغلی آنها از ماهواره وجود دارد.

شریعتی با بیان اینکه هنوز درباره شیوع و همه‌گیرشناسی اعتیاد ماهواره بین زن و مردم به نسبتی نرسیده‌ام، ابراز کرد: درصد مردها در استفاده از ماهواره به نظر می‌رسد بیشتر از زن‌ها باشد اما هنوز به صورت کامل مشخص نشده است.

پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای نیازمند پیگیری در سطح فردی، اجتماعی و ملی است

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، تحقیق درباره شغل و تحصیلات استفاده‌کنندگان از ماهواره را مهم نامید و خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای باید در سطح فردی، اجتماعی و ملی برای اصلاح رفتار افراد پیگیری شود.

وی، اصلاح نگرش فردی را موثر خواند و بیان کرد: اصلاح روابط بین فردی، ایجاد فرصت خودابرازی و مشارکت‌پذیری، ایجاد انگیزه‌های درونی برای ابراز خود، ایجاد مسئولیت‌پذیری در شغل و پیگیری آن، شناخت توانایی فرد و ایجاد فرصت بروز در آن زمینه‌ها، تهیه خواندنی‌های مناسب و ایجاد فرصت‌های فعالیت‌های مورد علاقه گروهی از راه‌های پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای است.

شریعتی، تقویت مبانی اعتقادی و مناسب‌سازی آن در پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای را تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: اصلاح رفتار خانوادگی و ایجاد تقویت آن، معرفی رسانه‌های مرجع و برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی شبکه‌های ملی و ماهواره‌ای با حضور گروه‌های مرجع در پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای موثر است.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حوزه جسمی جنسی، ذهنی عقلی، عاطفی روانی، اجتماعی، تربیتی اخلاقی، سیاسی امنیتی و شغلی معیشتی را عمده‌ترین پیامدهای اعتیاد ماهواره‌ای خواند و یادآور شد: اعتیاد ماهواره‌ای نیاز به مطالعه کامل‌تری دارد تا خانواده‌ها بتوانند در آینده در این حوزه آسیب کمتری ببینند.

منبع: http://gilan.farhang.gov.ir/fa/news/47728

http://gilan.farhang.gov.ir/fa/news/47728


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , عکس , گوگل , جدید ,
تاریخ : پنج شنبه 23 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

ورود تکنولوژیها و فناوریهای نوین و همچنین افزایش استفاده از ماهواره، اینترنت و موبایل و ...در میان جوانان، نوجوانان و خانواده ها باعث بروز آسیبهای اجتماعی زیادی در جامعه شده است به طوریکه ترویج خشونت، از بین رفتن ارزشها، رواج عشقهای مجازی، روابط جنسی خارج از استاندارد و ... از جمله آسیبهای ناشی از فضای مجازی است.
افزایش مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی به 35 درصد، معضل تعدد عناوین مجرمانه، خلا آموزش به خانواده برای استفاده از ماهواره و فناوریهای نوین، اعتیاد 36 درصد نوجوانان و جوانان به اینترنت، تهدید بیشتر دختران در فضای مجازی، نگرانی در مورد گرایش به مصرف الکل و ... از مهمترین محورهای بخش نخست نشست "بررسی آسیبهای اجتماعی نوپدید " در خبرگزاری مهر بود.

ورود تکنولوژیها و فناوریهای نوین و همچنین افزایش استفاده از ماهواره، اینترنت و موبایل و ...در میان جوانان، نوجوانان و خانواده ها باعث بروز آسیبهای اجتماعی زیادی در جامعه شده است به طوریکه ترویج خشونت، از بین رفتن ارزشها، رواج عشقهای مجازی، روابط جنسی خارج از استاندارد و ... از جمله آسیبهای ناشی از فضای مجازی است. بر همین اساس نشستی با موضوع بررسی آسیبهای اجتماعی نوپدید و ارائه راهکار برای مقابله با آنها در خبر گزاری مهر برگزار شد که در آن دکتر فرهاد اقطار مدیر کل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی، دکتر حسن موسوی چلک مدیر کل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و دکتر مجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری حضور یافتند.

در قسمت اول این نشست دکتر اقطار و دکتر موسوی به بررسی آسیبهای اجتماعی نوپدید در جامعه و علت افزایش آنها پرداختند که در ذیل می آید.
دکتر فرهاد اقطار در نشستی که در مورد آسیب‌های اجتماعی نوپدید برگزار شد، افزود: برخی از آسیب‌ها طی چندین سال قبل در کشورهای دیگر اتفاق افتاده اما در ایران ظرف چند سال گذشته رشد پیدا کرده به همین دلیل یک آسیب اجتماعی نوپدید محسوب می‌شود مانند مواد صنعتی جدید آ‌مفتامین که آسیبی در گذشته بوده اما تعداد افراد مصرف کننده آنقدر کم بوده که جزو آسیب محسوب نمی‌شده اما در حال حاضر تواتر آن زیاد شده به طوری که براساس اعلام خط ملی اعتیاد مصرف آن به 35 درصد رسیده به همین دلیل می‌توانیم بگوییم یک آسیب جدید به حساب می‌آید.

تعداد جرم در جامعه ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالاست
وی افزود: تعدادجرم در کشور ما به حدی بالاست که بیش از 100 نوع جرم تعریف شده در حالی که در دنیا فقط 20 تا 30 جرم تعریف شده است.
مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که تعریف ما دچار مشکل است یا جرم‌های موجود در کشور زیاد است، گفت: این جرم‌ها بستگی به ارزش فرهنگ کشور ما دارد که تعداد آنها زیاد شده است. برخی از فناوری‌های جدید به تازگی وارد کشور شده در حالی که در دنیا یکی دو دهه قبل از آ‌ن استفاده می‌شده مانند نسل سوم موبایل که تازه وارد ایران شده است.
اقطار گفت: کره جنوبی رتبه اول کاربر اینترنتی را در دنیا دارد در حالی که ایران در خاورمیانه دارای بیشترین کابر اینترنتی است.

منبع :http://3nasl.com


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , 36 , درصد , نوجوانان , ایران , به‌ , اینترنت ,
تاریخ : چهار شنبه 22 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: 22 , بهمن , ماه , انقلاب , اسلامی , امروز , اپدیت , شد , SMS , ,
تاریخ : چهار شنبه 22 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: 22 , بهمن , ماه , انقلاب , اسلامی , امروز , اپدیت , شد , SMS , ,
تاریخ : چهار شنبه 22 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: 22 , بهمن , ماه , انقلاب , اسلامی , امروز , اپدیت , شد , SMS , ,
تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.